Freitag, 12. Oktober 2007

Apie išsiskyrimą


Kalbant apie išsiskyrimą, tai yra procesas, kurio sukeltų jausmų neigimas ar noras pabėgti nuo jų atneša daugiau sunkumų nei rezultatą, kurio tikimasi (dažniausiai tokiu atveju kyla noras viską pamiršti). Vienas iš būdų palengvinti išsiskyrimo išgyvenimus - suvokti, kas su mumis vyksta.

Elizabeth Kubler Ross, tyrinėjusi gedulo metu išgyvenamus jausmus, pastebėjo, kad jie yra panašūs į tuos, kuriuos žmonės patiria išsiskirdami su savo partneriais, sutuoktiniais ar draugais.

Ji aprašė penkis etapus, kuriuos išgyvena išsiskyrimą patyręs asmuo.
Jie yra:

Neigimas. Jo metu žmogus nesuvokia ką tik įvykusio skyrybų fakto. Dažnai atrodo, kad tai laikinas dalykas, jog įvyks kas nors, kas viską grąžins į savo vietas. Kartais stengiamasi atlikti konkrečius veiksmus, siekiant atkurti buvusius santykius.

Pyktis. Supratus, kad santykiai yra galutinai nutraukti, atsiranda pyktis. Jis gali būti nukreiptas tiek į save, tiek į partnerį, tiek į trečiuosius asmenis ar situaciją. Stengiamasi atrasti kaltus dėl įvykusio išsiskyrimo.

Derybos. Šio etapo metu stengiamasi atrasti sąlygas, kurias įvykdžius, santykius vėl būtų įmanoma grąžinti į savo vietas. Derybos gali vykti tiek su buvusiu partneriu, tiek su savimi, tiek su Dievu ar kitomis dvasinėmis būtybėmis.

Liūdesys. Tai bene viena sudėtingiausių fazių. Čia galutinai suvokiamas išsiskyrimo faktas, kas sukelia skausmą, liūdesį, depresišką nuotaiką. Šio etapo metu neretai gali kilti mintys apie savižudybę, noras paskandinti liūdesį, pabėgti nuo skausmo ir panašiai.

Susitaikymas. Išgyvenant liūdesį ir išsiskyrimo skausmą gali atrodyti, kad susitaikymo su situacija fazė niekada neateis. Tačiau pamažu atrandamas naujas gyvenimo būdas, kuriame jau nėra buvusio partnerio, atsiranda kiti reikšmingi asmenys, darbai ir panašiai. Stimulai, susiję su buvusiu partneriu, sukelia vis silpnesnes emocines reakcijas.

Paprastai žmonės šiuos visus etapus išgyvena vienerius metus. Jie nebūtinai yra patiriami visi ar iš eilės. Kai kurie gali kartotis.
Kaip jau minėjau, vienas sunkiausių etapų po išsiskyrimo yra – liūdesys. Čia būtų svarbu atrasti būdus, kaip jį išgyventi. Bandymas prisiminti, kas padėdavo įveikti anksčiau patirtą skausmą ar liūdesį, gali būti vienas iš pagalbos būdų. Buvimas su artimais žmonėmis ir dalinimasis apie išgyvenamus jausmus, dažnesnis pasinėrimas į mėgstamą veiklą gali pagelbėti išlaukiant skaudžių jausmų nurimimo. Nemalonūs, skausmingi įvykiai išgyvenami lengviau, kai pasiseka atrasti jų prasmę.

Psichologų atliktų tyrimų išsiskyrimo tema rezultatai rodo, kad vyrams šį procesą ištverti yra sunkiau nei moterims, nes jų įgūdis įvardinti ir išgyventi esamus jausmus yra mažiau išugdytas. Taigi vienas efektyviausių būdų išgyventi nemalonų jausmą yra pripažinti jį bei išreikšti. Gebėjimas pasidalinti savo skausmu (pokalbiai, kūrybinė veikla ir pan.) jį sumažina, o tai padeda greičiau pereiti į susitaikymo su esama situacija etapą.

Sėkmės, -
psichologė Vaida Platkevičiūtė

Klauskite psichologės Vaidos: psichologui@delfi.lt
http://www.delfi.lt/

*
*
*

Keine Kommentare: